Het aantal oudere fietsers dat na een ongeval met ernstig letsel op de spoedeisende hulp terecht komt, neemt toe. In 25% van de gevallen gaat dit om hersenletsel. Het gebruik van een fietshelm vermindert de kans op hersenletsel met een derde. Dat is dus substantieel. Toch draagt maar 2 procent van de fietsers een helm.
Het dragen van een fietshelm is in Nederland niet verplicht, maar wordt wel sterk aangeraden. Met een helmplicht zal het aantal gewonden onder fietsers waarschijnlijk flink zal dalen. In Australië is na invoering van de helmplicht het aantal gewonde fietsers met 40% afgenomen. Maar een ander effect van de helmplicht was, dat het totale aantal fietsers met 30% is afgenomen. Door de helm werd fietsen minder populair en daardoor werd de gezondheid van de bevolking als geheel slechter. Een ander nadelig gevolg: mensen gingen meer rijden met de auto, waardoor een grotere milieubelasting ontstond. Een fietshelmplicht zal daarom niet snel worden ingevoerd.
De laatste jaren zien we wel steeds meer fietshelmen in het verkeer verschijnen. Dat is een goede ontwikkeling. In Friesland heeft de Stichting Bevordering Verkeerseducatie onlangs met hulp van subsidie van de provincie een kortingsactie voor fietshelmen opgezet. Blijkbaar was dat net het zetje dat veel 55-plussers nodig hebben. Binnen drie weken was de subsidiepot (toch goed voor 1600 fietshelmen) leeg. Hopelijk wordt deze actie door andere provincies overgenomen. Zo wordt fietsen in Nederland toch weer een stukje veiliger.
Voor meer informatie neem contact met ons op.