Helmplicht snorfiets
Vanaf 1 januari 2023 moet je in Nederland verplicht een helm dragen als je op een snorfiets rijdt. Voorheen hoefde je alleen een helm te dragen op een bromfiets. Het grootste verschil tussen een snorfiets en een bromfiets is de maximaal toegestane snelheid. Op een snorfiets mag je in Nederland maximaal 25 kilometer per uur rijden, terwijl je op een bromfiets maximaal 45 kilometer per uur mag rijden. Door het dragen van een helm voor snorfietsers verplicht te maken, wordt geprobeerd het aantal verkeersdoden en –gewonden omlaag te krijgen. De boete voor het niet dragen van een helm op een snorfiets bedraagt momenteel € 100,-.
Juridische gevolgen niet dragen helm
Veel snorfietsrijders zitten niet te wachten op het dragen van een helm. Het was juist vaak de reden om niet voor een bromfiets te kiezen. Toch is het verstandig om wel een helm te gaan dragen. Het dragen van een helm kan er namelijk voor zorgen dat de gevolgen van een ongeval minder ernstig zijn. Wanneer je als snorfiets-bestuurder betrokken raakt bij een verkeersongeval waarbij je letsel oploopt, kan het niet dragen van een helm de reden zijn dat je je letselschade niet helemaal vergoed krijgt. Er zal dan rekening worden gehouden met een gedeelte ‘eigen schuld’. Welk percentage dat is, is afhankelijk van de omstandigheden van het ongeval.
De rechtbank Den Haag oordeelde in 2011 over een situatie waarbij een bestuurder van een bromfiets geen helm droeg en betrokken was bij een verkeersongeval. Het slachtoffer liep o.a. een hersenschudding en hoofdwond op. De wederpartij was van oordeel dat dit letsel grotendeels kwam door het niet dragen van een helm. Er werd verwezen naar een onderzoek waaruit blijkt dat er 69% meer kans op hoofdletsel is wanneer er geen helm wordt gedragen. De rechtbank was het hiermee eens en kwam tot de conclusie dat het slachtoffer een aanzienlijke mate van eigen schuld had aan de opgelopen hersenschudding en de langdurige posttraumatische migraineklachten omdat het slachtoffer geen helm droeg. De rechtbank bepaalde dat slechts 31% (100% – 69%) van de vastgestelde letselschade moest worden vergoed.
Eigen verzekering
Veel snorfietsbestuurders hebben zelf een Schadeverzekering voor Opzittenden (SVO) afgesloten. Een SVO dekt de schade die door een ongeval wordt veroorzaakt voor alle opzittenden, inclusief de bestuurder. Het is daarbij niet van belang wie de veroorzaker van het ongeval is, dat kan de bestuurder zelf zijn. Heb je schade opgelopen door een ongeval en wil je een beroep doen op zo’n door jou zelf afgesloten verzekering, dan zijn de voorwaarden van die verzekering van belang.
Uit verzekeringsvoorwaarden van Centraal Beheer Achmea blijkt dat er een standaard percentage van -25% wordt gehanteerd voor het geval er schade is ontstaan en de verzekerde geen helm droeg. ASR verleent helemaal geen dekking op het moment dat er geen helm gedragen wordt wanneer dit wettelijk wel verplicht is, tenzij de verzekerde kan aantonen dat het letsel niet komt doordat er geen helm gedragen werd. Ook Univé betaalt minder wanneer haar verzekerde geen helm droeg ten tijde van het ongeval. Kortom, ook verzekeraars sluiten aan bij de gedachte dat veiligheid van belang is en dat wanneer je er voor kiest geen helm te dragen dit – naast de lichamelijke – ook financiële gevolgen heeft.
Draag een helm
Naast de kans op een boete en forsere lichamelijke gevolgen na een ongeval kan het niet dragen van een helm dus ook gevolgen hebben voor de vergoeding van jouw schade. Zorg er dus voor dat jij en je bijrijder een helm dragen op de snor- of bromfiets.